Headlines News :
Home » , , , , , » Diego Maradona begråter Fidels bortgång

Diego Maradona begråter Fidels bortgång

Written By Unknown on domingo, noviembre 27, 2016 | domingo, noviembre 27, 2016

Av Dick Emanuelsson


TEGUCIGALPA / 2016-11-27 / Diego Maradona grät när han fick beskedet om att Kubas revolutionshjälte Fidel Castro Ruz hade avlidit sent på fredagskvällen. För Maradona var Fidel ”den störste och en andra far”, som den argentinska fotbollslegenden själv uttrycker det.

– De ringde upp mig från Buenos Aires och sa att den störste, utan jämförelse, hade lämnat oss. Det var som en chock. En fruktansvärd dag. Jag grät ohejdat för han var som en andra far, sa Maradona till journalisterna i Kroatiens huvudstad Zagreb där han befinner sig just nu.

”Det kubanska folket som gav mig så mycket”

Maradona uppgav till reportrarna att han på måndag flyger till Havanna.

– Jag vill göra Raul (Castro) och hans söner och döttrar sällskap, och det kubanska folket som gav mig så mycket. Och ta farväl av Fidel, min vän. De ska kremera honom. Jag vill säga och ge honom all min tacksamhet som jag har, av hela mitt liv, sa en rörd Maradona.

Fotbollsstjärnan hade en nära vänskap med Fidel som han till och med har tatuerad på en av sina vader. På en överarm har han Che tatuerad.

Drogrehabiliterad i Kuba

– Han (Fidel) pratade oerhört mycket med mig om drogerna och talade om rehabiliteringen och jag visst kunde återhämta mig.

Deras vänskap inleddes redan på 1980-talet men Maradona är Fidel tacksam för hans agerande för att internera fotbollslegenden på en kubansk klinik år 2000 för att övervinna sitt narkotikaberoende.

– Jag levde fyra år i Kuba och Fidel ringde mig ibland 2 på natten för att prata politik och sport. Det är ett av de vackraste minnena jag har med Fidel.

– Jag träffade honom för sista gången för tre år sedan och han tog emot mig med orden: ”Har du kommit för att ta avsked”? och det förvånade mig. Det var som om han hade skjutit en ”Del Potro” (före detta argentinsk tennisstjärna) i bröstkorgen och det fick mig att brista ut i gråt.

De sista orden Fidel sa till Maradona var:

”Du finns i mitt hjärta. Och när jag varje dag tänder ett ljus för min mor tänker jag också på dig. Vi ses när du kommer tillbaka till Kuba”, sa Fidel till Diego Maradona för tre år sedan.

Muhammed Ali vill inte ge Fidel en snabb rak vänster under sitt besök i Havanna för ett tiotal år sedan. Fidel var själv en skaplig basebollspelare och dök ofta upp när viktiga matcher i den kubanska ligan spelades. Eller så spelade han själv, till allas förtjusning.,


Idrottsgiganten Kuba

Många internationell kända idrottsmän har under åren uttryckt sin beundran för Fidel. Muhammed Ali besökte Kuba och de bägge utbytte livliga idéer om idrottens betydelse för att fostra och utveckla ungdomen mentalt, socialt och kulturellt. På det området har Kuba, tack vare Revolutionens satsningar, nått enorma framgångar och är världsledande i flera sportgrenar varav boxning, baseboll och friidrott är de främsta.

Den kubanske revolutionsledarens kremerade kvarlevor kommer att gå i procession under fyra dagar tills den når Santiago de Cuba, längst ner i sydöstra Kuba där han kommer att begravas på kyrkogården Santa Ifigenia den 4 december.
Share this post :

Publicar un comentario

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. CambioTotalRevista - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger